Nederland poolonderzoek

Hoewel het de verste uithoeken van onze planeet zijn, staan de noord- en zuidpool in het middelpunt van de belangstelling. Gedurende het International Polar Year (2007-2008) reizen onderzoekers uit zestig landen naar de polen af om kennis op te doen over gebieden die sneller dan waar ook de gevolgen van klimaatverandering laten zien. Onze regering heeft zeven miljoen Euro uitgetrokken om Nederlandse wetenschappers mee te laten doen. Van tien projecten is hier te lezen aan welke onderzoeksvragen gedurende het IPY wordt gewerkt.

Beetje ijzer brengt poolzeeŽn tot leven

Een onderzoeksteam van het Koninklijk Instituut voor Zeeonderzoek (NIOZ) haalt water tot vijf kilometer diep uit de poolzeeŽn naar boven. Doel is uit te zoeken hoe ijzer over de waterkolom is verdeeld en hoe algen hierop reageren.

Volop leven onder zee-ijs

Nederlandse biologen onderzoeken het raadsel waarom in Antarctica meer zeeleven in het pakijs voorkomt dan in open zee. Onder de ijsschotsen gaat een groene weide van ijs-algen schuil.

Aliens in antarctica

Menselijke bezoekers nemen nietsvermoedend allerlei indringers naar† Antarctica mee, wat een bedreiging is voor de inheemse flora en fauna. Met stofzuigers brengen Nederlandse onderzoekers in kaart om welke aliens het gaat om ze voortaan buiten de deur te houden.

Poolonderzoek moet licht op vogelziekten werpen

Op Spitsbergen peuteren Nederlandse onderzoekers in vogelpoep en nemen bloedmonsters bij ganzen. Hun werk is bedoeld om te weten te komen hoe ziekteverwekkers zoals het vogelgriepvirus zich in vogelpopulaties kunnen handhaven.

Smeltend ijs laat poolvolkeren niet koud

Donkere winters, bittere kou en de komst van moderne technieken; poolvolkeren hebben zich altijd goed weten aan te passen aan moeilijke omstandigheden en verandering. Maar wat betekent de opwarming van het klimaat voor hen?

Boren naar de wereld van de Vikingen

Hoe reageerden mensen vroeger op klimaatveranderingen in het arctisch gebied? Onderzoek van de Vrije Universiteit moet dit duidelijk maken. Wellicht kunnen we de gevolgen van de huidige opwarming van het klimaat hierdoor beter voorspellen.

De schone schijn van noordpoolsneeuw

Niets lijkt zo smetteloos schoon als witte sneeuw. Maar schijn bedriegt. Door een combinatie van factoren komen er in delen van de noordpool juist hoge gehalten aan chemische stoffen voor, die effecten kunnen hebben op mens en dier.

Blauw oog boven zuidpool onthult hardnekkig ozongat

Satellietbeelden laten zien hoe een blauw oog boven de zuidpool hangt. KNMI onderzoekers weten dat het om een ozongat gaat, een probleem dat ondanks maatregelen nog steeds actueel is. Met geavanceerde meetapparatuur snuffelen de onderzoekers in de atmosfeer naar chemische stoffen en naar de toestand van de ozonlaag.

Arctische bodemdiertjes als spelers in het broeikaseffect

Het is geen nieuwe vorm van toerisme maar serieuze wetenschap. Onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam zetten doorzichtige tentjes op de Zweedse toendra en veranderen daarmee plaatselijk het bodemklimaat. Zo kunnen ze bestuderen hoe het leven hierop reageert. Naar verwachting spelen kleine bodemdiertjes een belangrijke rol in het broeikaseffect.

Poolzee-virussen sleutelen aan het klimaat

Nederlandse biologen speuren in de poolzeeŽn naar het kleinste leven. Hun studie-object zijn virussen, waarvan zij denken dat deze een belangrijke rol spelen in het klimaat.